život na severu

24.11.2020

Protože na to zase přišla řeč, tak jsem se rozhodl, že dám dohromady pár fotek a napíšu plus minus k tomu, kde jsem na tom severu bydlel, co jsem tam dělal a tak.

Byl to jen spíš delší pracovně-rehabilitační výlet. cca 6 let. Odjel jsem, protože jsem potřeboval změnu kvůli dlouholetým zdravotním komplikacím a s tím spojenými i různými psychickými nešvary. Však to zná kde kdo. Něco jsem se tam naučil a protože se mi začalo dařit krapet uzdravovat sebe, díky věcem co jsem zkoušel, tak jsem začal přemýšlet o tom, že jestli to bude mít dobré výsledky, tak to budu dál aplikovat na jiných lidech.

Nicméně zde předkládám nijak chronologicky učesaný výběr fotek převážně z Norska. Jen tak pro inspiraci. 

takže bydlel jsem tam jak je napsáno Buskerud. ale hlavně tam jak je Troms. mezi tím je jen několik set kilometrů hor a fjordů. A to město je Tromsø

turistika, národní činnost no. 1 v Norsku. ostrov Kvaløya

Asi rok jsem mimojiné bydlel v karavanu zhruba 600km za polárním kruhem

pozdní léto na jihu Norska - v oblasti pohoří Jotunheimen

to první je staré kamenné město Ålesund, rozložené z pevniny po malých ostrovech. Pak tu máme jeden šutr asi 500m od Trollthungy. A od tam, přes fjordík, je miniledovec Folgefonna - do 1200mnm. Foto z pozdního léta.  Ferrata je poblíž městečka Stryn, na konci Nordfjordu. Hory v dáli už jsou národní park Jostedalsbreen.

Jostenalsbreen - největší ledovec v Norsku.  A turistické značení. Ono i když se ztratíte, tak to neva. Všude je to hezký. Ta ocelová koule je přenašeč zvuku, na druhé straně řeky stojí druhá. Hønefoss

Oslo i lidová architektura

Jedna z nejčastějších věcí, na kterou ve Skandinávii člověk narazí. Vodopády

Narazit ale můžete na lecos. Já třeba na jedno opuštěný udolí pod nepřehlednýma serpentýnama. A nebo na obratel z velryby.

Stačí přejet náhorní plošinu a sjet dolů k fjordu. Třeba na jedno z mých nej míst - Selje

Teď bych tam vrznul určité množství fotek na kterých bude převážně sníh a tím bychom se i přesunuli z jihu na sever.

Skiareálů málo, hor nepřeberně. Značka ideál. 

Tak tomu ještě trochu naložíme

Tak takhle se tam zhruba žije, když se dá lyžovat.

A když je to spíš na výlety, tak to vypadá asi takhle :

Výběr převážně z oblasti Troms - Lyngen alps - Lofoty

To je ta oblast nad polárním kruhem (1-2). Ta se vyznačuje hlavně tím, že na výlet jdete třeba kolem půlnoci (červenec - 3) a nebo se podívat, jak vypadá slunce, který vyjde na 20 min (leden - 4)

Pak je tam taky Nordkapp a Lapland - rozlehlé území jezer, náhorních plošin, močálů a houštin, domov původních Sámisk a nekonečných stád sobů. Rozhraní Švédsko - Norsko - Finsko.

Sobů a losů. Abych byl přesnej.

Ten život tu má chladné kouzlo. Ale mráz, jak známo, léčí.